| FAPPZ PEF TF FŽP FLD FTZ IVP | Statky Lesy Vinařství | KTV OIKT SIC KAM | @

Jachtklub ČZU

Aktuality Kurzy a školení Flotila Dokumenty Závodní tým Kontakty
Flotila
Obsah vytvořil:
Ing. Michal Hruška, Ph.D.
Publikováno:
12. 12. 2008
Vizualizace (b)

Flotila

Flotila

Flotila lodí provozovaných v Jachtklubu ČZU

Flying Dutchman

lodní třída Flying Dutchman (dále jen FD) byla vytvořena zhruba v polovině 50tých let, když prvního Létajícího Holanďana postavil pro vyhledávací soutěž Uilke Van Essen v roce 1951 jako dosud nejrychlejší a hydro i aerodynamicky nejpropracovanější dvou posádkovou ploutvovou plachetnici na světě. V roce 1960 stal se na 32 let olympijskou třídou.

FD v Československu se objevil krátce před římskou olympiádou r. 1960. Po dovezených lodích následovala domácí amatérská stavba, zejména v Tatranu Praha. První mistrovské tituly patřili dvojicím Vejvoda-Zimák (1960), Burda-Buchtela (1961) a Englich-Vopálenský (1962), ale v roce 1964 započala éra Františka Starého, který nepřetržitě až do roku 1975 získal spolu se čtyřmi kosatníky (Mottl, Hansa, Cibusar a Šimek) 12 titulů mistr Československa. Od roku 1977 kralovali ve třídě FD bratři Václav a Ivan Brandejsovi, kteří do roku 1988 získali rovněž 12 mistrovských titulů. Navíc v roce 1980 na olympijské regatě v Tallinu umístili se na 12. místě.

Tato krásná a náročná sportovní loď byla ze seznamu olympijských tříd pro OH 1996 v Atlantě vyřazena a tím odsouzena ke ztrátě svého postavení mezi reprezentanty.

Technické údaje:

Počet členů posádky: 2
Délka trupu: 6,06 m
Šířka trupu: 1,78 m
Ponor: 1,07 m
Váha trupu: 130 kg (nebo větší)
Váha celé lodi: 165 kg (nebo větší)
Plocha hlavní plachty: 10,2 m2
Plocha genui: 8,4 m2
Plocha spinakru: 21 m2

Počet lodí v jachtklubu: 1



420

420 je dvouposádková loď se spinakerem a jedním trapézem. Je velice populární v jachtařských školách a klubech po celém světě. Mnoho zemí ji vzalo jako hlavní tréninkovou loď pro mládežnické posádky. Používá se pro výuku jachtařských dovedností na všech úrovních.
Pro svůj velký úspěch mezi mládeží ve více jak 45 zemích se velmi rychle stala nejlepší dvouposádkovou tréninkovou lodí na světě. Z tohoto důvodu ji také světová jachtařská federace uznala jako oficielní dvouposádkovou lodní třídu ISAF Youth World Championship.V mnoha státech a školách se na ní vyučuje a závodí v team racingu.Loď 420 navrhl Christian Maury v roce 1959 a v součastné době je rozšířená do 60 zemí světa.Loď je navržená jako „one design“ třída..To znamená, že jsou dána velmi přesná proměřovací pravidla a loď je postavená z jednoho originálního kopita. Ostatní licencovaný výrobci pak musí zaručit naprostou identitu jednotlivých lodí. První loď byla postaveno v roce 1960 v Lanaverre ve Francii, která ji přijala jako hlavní tréninkovou loď pro mládež. Od této doby bylo postaveno více jak 56 tisíc lodí. Lod 420 je uznána Mezinárodní jachtařskou federací ISAF , která hlídá třídová pravidla, aby lodě splňovali přísné předpisy a byly naprosto identické. ISAF uděluje také licence všem stavitelům.Pro mladé jachtaře je ježdění na 420ce prvním krokem k tomu, aby zvládli umění jízdy na dvouposádkových lodích, vybavené spinakerem a trapézem a mohli přestoupit na daleko náročnější dvou a víceposádkové lodní třídy. Na lodi 420 se mladí závodníci naučí základní manévry, obraty,přehození, ovládání spinakeru při jízdě po větru, taktiku při startech a na stoupačkách, vedení lodi na vlnách, trim plachet ale hlavně základy teamového závodění.
V součastné době na 420ce závodí jachtaři všech věkových kategorií, muži, ženy a smíšené posádky. Pro juniorské závody a mistrovství je limit 19 let, který můžou závodníci dovršit v roce konání závodu. Stejný věkový předpis platí pro Youth Sailing ISAF World Championships.V loňském roce se toto mistrovství odjelo na portugalském ostrově Madeira za účasti 46 mladých posádek z celého světa. Vítězi v kategorii chlapců i dívek se stali australské posádky.
Nejlepší váha posádky je 110 – 140 kg. Samozřejmě výhodou je těžší kosatník na trapézu a lehčí kormidelník, který sedí vzadu. Protože je loď 420 celkem lehká, je hmotnost posádky velmi významným činitelem , který ovlivňuje rychlost lodi. Těžká posádka sebou táhne ve slabém větru zbytečnou hmotnost, ale v silném má výhodu větší páky a tím je pro ni snadnější udržet loď pod kontrolou, v rovině, a využít většího tahu plachet. Pravda je, že rozvojem moderních prostředků a materiálů je pro lehké posádky snadnější udržet krok i v silném větru a být naopak rychlejší ve slabém a středním.
Od původní koncepce lodi 420 se pár věcí přece jenom změnilo. Aby třída udržela krok s nejnovějšími trendy, novými materiály, vybavením a celkovým vývojem jachtingu, povolila několik změn.Například v roce 1996 mezinárodní asociace 420 schválila úpravu paluby, jejíž výsledkem je rychlejší a snadnější stavba.
420ka je velice rozšířenou lodí pro závody Team racingu.
I přes svoji zastaralejší konstrukci a design je loď třídy 420 stále velice populární mezi jachtaři po celém světě.

Technické údaje:

Počet členů posádky: 2
Délka trupu: 4,20 m
Šířka trupu: 1,63 m
Váha trupu: 80 kg (nebo větší)
Plocha plachet: 10,25 m2

Počet lodí v jachtklubu: 1


Skippy 650 Race

The Skippi 650 design by J. Pieśniewski, is a monotype yacht - the best performer in her class. In the case of this boat You can be absolutely certain of one thing: this is no ordinary boat. We made her for people fascinated by speed, who delight in skimming the waves under ganecker power. And thanks to her large sail surface and giant genoa, this yacht truly is a powerhouse, capable of impressive speeds. To sail her is to experience speed and exhilarating freedom. The miles of water flash by so fast, you feel that no body of water is big enough for her. Enter any race and you are chances for succes on win. Or pit yourself against international competitors in the same class of boat. The Skippi 650 is unsinkable, so your adrenalin flow during races will not be stemmed by concerns about safety. High winds or high seas are not something you need to worry about. The fixtures are highest quality products, so you needn't worry about those either, even in the harshest of conditions. All you need to do is enjoy the speed and savor your mastery over the elements.

Technické údaje:

Počet členů posádky: 3
Délka trupu: 6,50 m
Šířka trupu: 2,48 m
Váha trupu: 700 kg (nebo větší)
Výška stěžně: 10,30 m (nad čarou ponoru)
Plocha plachet: 27 m2 (základní + 35 m2 genaker)

Počet lodí v jachtklubu: 1



 
page foot